smahu správy

Vydarený štart bežkárskej sezóny

Druhá januárová sobota patrila opäť náročnej lyžiarskej akcií – Cez 4 chaty v okolí Stropkova.
Dvadsiatka vyznávačov bežiek, medzi nimi aj pozvaná štvorica z Prešova sa stretli o 7hodine rannej pri Betleheme na námestí v Stropkove. Skalní si bežky pripli už tu, ostatný až v obci Bokša. Je mínus 6°C a drobno sneží. Stúpame lúkami a cestu nám križujú srny ale aj statné jelene. Prichádzajú prvé technické problémy s pásmi. Vo svižnom tempe dochádzame do vyhriatej chaty na Bani po 8hodine. Máme nastúpaných prvých 300 m, odstraňujeme závady a v družnej atmosfére vychutnávame párky, čaj, a pomaranče. Dosušíme oblečenie, urobíme záznam v knihe návštev a po spoločnom fote sa lúčime s pohostinnými chatármi. Úderom 9 hodiny schádzame už v zimnej lesnej scenérií najprv značkou, neskôr úvozmi až k rieke Ondava a následne do Duplína. Kúsok cesty ideme bez bežiek, preberáme turistické témy. Hore lesom a lúkami stúpame asi najprudším stúpaním ponad dedinku Potoky na druhú chatu na Kozej brade, kde už nás vyhľadáva p. Jozef Kmiť so slovanským zvykom a svojimi výrobkami. Po ďalších zdolaných 300 metroch výškových dobre padne šarišský hamburger, pravá držková a chutný čaj. Konštatujeme, že dobrá chuť sa získa aj v správnej nadmorskej výške. Na pravé poludnie za asistencie zopár slnečných lúčov odchádzame po spoločnej fotke. Oplývame radosťou spriaznených bežkárov až tak, že niektorí si na chate zabúdajú batoh. Ponad obec Vyškovce dochádzame do Chotče kde máme tradičnú garantovanú. Opäť troška hore, ale s pomocou pásov to ide ďalej po hrebeni a šúsom schádzame do Brezničky, kde spriaznené duše nás zoradia v rad a po vyrovnaní nasleduje pocestné občerstvenie. Nad ďalším stúpaním sa ani nepozastavujeme. Na lúkach stretáme poľovníka s uloveným diviakom. Snehuje o čosi viac, no sadá hmla čo zvyšuje náročnosť na orientáciu. Na lesnej čistinke už vidíme chatu na stračej nôžke na Malej. Chata je zvláštna tým, že ju možno otáčať za slnkom. Opäť slovanská prívetivosť, pohostenie, veď aj teplý čajík v hlbokom lese ma priam zázračnú nielen chuť ale aj moc. Ubolené nohy a ruky navracia do prevádzkového stavu priam božská slepačia polievka. Stmieva sa a tak o 16. hodine vyrážame ďalej. Po lúkach už ideme za asistencie čelových svetiel ako svätojánske mušky. Cestu v lese mali označenú reflexnými šípkami. Na 4 chatu nad Vojtovcami priam perníkovú chalúpku dochádzame o 17:15. Hrejeme sa kalíškom, pri ohníku pred chatou ale hlavne vo vnútri. Večera je bohatá na domáce špeciality či už polievkou s kolienkom, pečienkou, klobásou či slaninkou. Večer pokročil o 20 hodine robíme záverečné foto a schádzame bez lyží k ceste do Vojtovec odkiaľ zapíname lyže do záverečného stúpania na Kozinec s panorámou vysvieteného okresného mesta Stropkov. Zjazdujeme okolo cintorína až na námestie, kde robíme foto pri vianočnej výzdobe. Odopíname lyže, vyzúvame lyžiarky po 14 hodinách a sadáme do auta na cestu do Prešova. Opäť sme pookriali jak psychicky, tak duševne ale tiež aj fyzicky medzi dobroprajnými ľuďmi v Matke Prírode čo je v dnešnej dobe čoraz ťažšie. Stropkovčania veľká vďaka.
František Bednár

Parametre trasy:
Kilometre – 35 km
Celkový čas – 14 hodín
Rýchlosť presunu 2,5 km/hod.
1 km prejdený za 24 minút
Stúpanie hore 5136 metrov
Klesanie dole 5107 metrov
Najvyšší dosiahnutý bod 517 metrov

redakcia | 1. 2. 2019 | Šport | Odkaz na článok | | 34x

Diskusia k článku

--> - Formulár na nový komentár

K článku nebol žiadny komentár.

Aby ste mohli článok komentovať, musíte byť prihlásený.